Blog
Multijazyčné SEO - weby s jazykovými mutacemi
Jaké jsou způsoby a možnosti řešení multijazyčných webů?
Pokud klient nezná možná řešení multijazyčnosti webu, tak s největší pravděpodobností tuto otázku bude řešit jeho webmaster, ale může se stát, že nezvolí zrovna vhodné řešení. Níže uvádíme základní přehled možností s příkladem na adrese www.mujweb.cz.
A) Jazykové verze na subdoméně
- www.mujweb.com - česká verze
- en.mujweb.com - anglická mutace
- de.mujweb.com - německá mutace
► Pro multijazyčnost toto řešení nedoporučujeme, protože kombinuje nevýhody obou níže popsaných řešení, ale nemá žádnou z jejich výhod.
Subdomény jsou vhodným řešením pouze pokud se jedná o oddělenou/nezávislou část webu, například: auta.bazar.cz, reality.bazar.cz, hracky.bazar.cz, knihy.bazar.cz.
B) Jazykové mutace v různých podadresářích
- www.mujweb.cz - česká verze
- www.mujweb.cz/de - německá mutace
- www.mujweb.cz/en - anglická mutace
► Pro základní verzi je lepší nepoužívat /cz, protože by se jednalo o zbytečné znaky v URL adrese a tato varianta vyžaduje řešit homepage nepraktickým způsobem:
a) jazykový rozcestník - připravíte tím svůj web o plnohodnotnou homepage
b) zbytečný automatický redirect na /cz verzi - při využití redirectu je nejvhodnější permanentní redirect 301, ale i tak použít složku /cz je zbytečné
► Pokud je pro vás důležité SEO v cizím jazyce, tak rozdílné podsložky nejsou ideálním řešením, protože se jazyková mutace objevuje jako podstránka webu s doménou jiného státu (např. německý obsah na stránce s doménou prvního řádu .CZ). To je pro získaní návštěvnosti z google.de nevýhoda, neboť uživatelé hledající na Google raději kliknou na svou národní doménu. Výjimkou jsou nadnárodní domény ( .com, .org, .biz atd.), kde toto nepsané pravidlo neplatí. Použitím nadnárodní domény se sice dá ušetřit při linkbuildingu, protože nemusíte budovat zpětné odkazy pro dvě nezávislé domény, přesto není vůbec jednoduché prorazit s jedním webem do výsledků vyhledávání na všech světových kontinentech.
► Variantu podadresáře www.mujweb.com/en využijí především menší, nebo střední weby a firmy s primárně lokalizovaným působením v jednom státě.
Příklady: slovanskydum.com, masaze-cocopalm.cz , tirad.cz
C) Každá jazyková mutace na jiné doméně
- .com, .biz, .org a další - pro celý svět
- .eu - pro Evropu
- .cz, .sk, .de, .ru, .hu, .pl, .ca, ... (konkrétní státy)
- www.mujweb.cz - česká verze
- www.mujweb.pl - polská verze
- www.mujweb.com - anglická mutace
► Z hlediska SEO je toto dobré řešení, ale vyžaduje více práce, jako umístění stránek na jednu nadnárodní doménu, dělenou po jazykových mutacích v podsložkách. Nic není zadarmo a v tomto případě je potřeba podpořit a vybudovat dvě nebo víc navzájem "nezávislých" domén, což je finančně náročnější. Zároveň to může být rozumná investice do budoucna, protože Google weby lokalizuje i při použití nadnárodních domén a dostat se do výsledků vyhledávání celosvětově není tak jednoduché.
► Tato varianta je vhodná pro střední a větší weby. Výhodou je budování národních, tedy lokálních domén.
► Google taky doporučuje právě tohle řešení: GoogleWebmasterHelp video (Matt Cuts).
Příklad: firemniauta.cz <--> kvalitnejazdenky.sk
Řešení z hlediska hostingu
► SUBDOMÉNA - řešení jazykových verzí subdoménou nedoporučujeme, ale je rozumnější použít jeden hosting
► PODADRESÁŘ - jednoznačně použít jeden hosting
► OSOBITÉ DOMÉNY - záleží na více parametrech, které musí zvážit každý podle svých potřeb
- zjistit si možnosti daného CMS
- zjistit možnosti oddělené, nebo propojené administrace
- pro vyšší rychlost načítání stránek v jednotlivých zemích zvolit umístění serveru nebo hostingu v dané zemi
- cena a náročnost technologických řešení
Příklady řešení hostingu
Jeden hosting ► www.firemniauta.cz <--> www.kvalitnejazdenky.sk
Oddělené hostingy ► www.dlaspania.pl <--> www.prospanek.cz <--> www.prespanok.sk
Náš CMS (ArtCMS) pracuje ve všech výše popsaných variantách.
Pošlete svůj komentář