Blog


Teplotní mapy (heat mapy)

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 19.5.2011
Článek je zařazen v kategorii: Web analytics

Zajímá vás co desítky, stovky, nebo tisíce návštěvníků na vašich stránkách dělají? Jestli se dokážou zorientovat a kam vlastně klikají? Jak jsou vaše stránky účinné a co na nich můžete vylepšit?
Jestli ano, tak teplotní mapy vám hodně napoví. Začneme pozvolna vysvětlením co jsou to teplotní mapy, k čemu slouží a co všechno se dá měřit. Podíváme sa na to, co se pak s těmito informacemi dá dělat a na závěr uvedu pár nástrojů, z kterých si pro měření tepelných map můžete vybrat.

Co jsou to teplotní mapy (heatmapy)

Teplotní mapa je výsledek měření agregovaného chování návštěvníků stránek. Například u teplotní mapy kliků jsou výrazněji označená ta místa na stránce, na která více návštěvníků kliká. A čím víc kliků, tím je dané místo "teplejší". Podobně je to s měřením pohybu myši, skrolováním stránky, nebo sledováním pohybu očí po stránce. Tyto reporty v podobě teplotních map nejsou určeny pouze pro ty, kteří nemají rádi čísla a nechtějí se prolouskávat tabulkovými reporty a grafy v Google Analytics, které taky vychází z toho kam a jak lidi na webu klikají. Tepelné mapy poskytují totiž i údaje, které vám třeba Google Analytic poskytnout nedokážou. Například kliknutí na neaktivní prvky, pohyb myši bez klikání, míru odskrolování stránky. Někdy také vedou z jedné stránky na jinou různé navigační prvky, a na který prvek se návštěvník rozhodl nakonec kliknout už Google Analytic nezjistí a tak dále.

Navíc grafické znázornění je pro nás velice srozumitelné a efektivní, protože se v něm dokážeme  rychleji zorientovat.

K čemu tepelné mapy slouží

Tepelné mapy slouží k testování a následnému vylepšování použitelnosti webu, tudíž ke zlepšení prožitku uživatelů stránek. (anglicky jednoduše "optimizing customers' experience"). Některé nástroje umožňují i segmentování návštěvníků třeba podle zdroje provozu, nebo hledaného klíčového slova a i dalších segmentů. Toto zlepšení zážitku návštěvníků vašich stránek se projeví zvyšením konverzního poměru a tedy nárůstem účinnosti webu, eshopu, blogu, nebo portálu.

Jaké typy tepelných map můžete použít

Mapa kliků [click tracking]

Testujeme, na které prvky na webu návštěvníci nejvíc klikají. Které prvky v nich vyvolávají největší "touhu" kliknout. Vy chcete aby uživatelé někam klikali, ale klikají tam doopravy? Neklikají třeba někam, kde je to zbytečné a není tedy zapotřebí něco na stránkách upravit a vylepšit? Vždy je co vylepšovat.

Mapa pohybu myši [mouse eye tracking / mouse movement tracking]

Sledování kudy uživatelé nejvíc pohybují myší. Co je nejvíc zaujalo? Proto název eye mouse tracking - sledování očí přes pohyb myši. Podvědomě někdy pohybujeme myší přesně tudy, kam se soustředíme i zrakem. Je to levnejší verze očního testování s možností širšího spektra testovaných subjektů, protože uživatelé si váš web vybrali sami a navíc v jejich přirozeném prostředí, bez nutnosti technického vybavení a "umělého" testování v cizím prostředí.

Mapa odskrolování [scroll-reach map]

Jak hluboce danou stránku uživatelé odskrolují. Dostane se většina tak hluboko, aby uviděla důležité sdělení, které jste umístili dolů na stránku? Nebude lepší daný prvek posunout výše na stránce?

Mapa pozornosti [attention map]

Zobrazuje kolik času stráví návštěvník pozorováním určité oblasti stránky. Hlavička stránky se prvotně zobrazuje každému a poté lidé odskrolují do nižších částí stránky. Mapa pozornosti zobrazí výrazněji ty části stránky, kde uživatelé stráví více času sledováním informací.

Testování oční kamerou [eye tracking]

Sledujeme oční kamerou pohyb očí návštěvníka po stránce. Takto se samozřejmě dá testovat i reklama v časopise a podobně, nemusí se jednat pouze o internetové stránky. Opět čím je dané místo sledovanější, tím bude na tepelné mapě více zvýrazněno.

Sledování vybraného uživatele [single user tracking]

Uvidíte, co vybraný uživatel na webu dělal od jeho příchodu na stránku, až po opuštění webu. A to každý pohyb myší, každé kliknutí, pohyb mezi jednotlivými stránkami webu, až po psaní textu do formulářů. Na základě tohoto měření můžete najít problematická místa na webu, která návštěvníkům dělají problémy a stránky pak vylepšit tak, aby byli jednodušeji použitelné a díky tomu pak více návštěvníků dosáhlo cíle návštěvy.

Mapy velikostí okna prohlížeče

Jaké procento návštěvníku uvidí danou část stránky? Vejde se jim ještě daná část do okna jejich prohlížeče?

Na co jsou Tepelné mapy dobré

A/B testování

Testování různých verzí stránky. Který design je pro návštěvníky poutavejší? Která fotka, nebo nadpis vede k více konverzím? Jak co nejlépe popsat konverzní prvky [call to action].

Kontrola použitelnosti

Můžeme analyzovat rozložení stránek [layout], rozložení jednotlivých prvků na stránce a tak dále. Neklikají návštěvníci na něco, co nebylo pro klikání zamýšleno? Nebo naopak, tam kam chceme aby klikali, tak neklikají? Zajímá návštěvníky víc to, co jo skryté níže a nebude tedy lepší jednotlivé prvky přesunout?

Tři ukázky teplotní mapy (klikání a skrolování)

1) Teplotní mapa klikání na naši hlavní stránku

2) Mapa klikání v tak zvaném confetti náhledu

3) Míra odskrolování stránky od 100% po 25% uživatelů

Přehled některých nástrojů na měření tepelných map

- nástroj zdarma (OpenSource software)
- tepelné mapy klikání
- třeba vložit celý PHP kód měření na web, naměřená data jsou ukládána na váš hosting (nástroje níže vyžadují pouze jednoduché vložení krátkého javascriptového kódu a mají tedy oproti ClikHeat  nenáročnou "instalaci")

- zatím vše zdarma

- demo zdarma
- tepelné mapy klikání
- od 2,5 GBP / měsíc

- osekaná demoverze zdarma + možnost následného rozšíření na placenou verzi
- tepelné mapy
- sledování myši
- navigace na stránce
- velikosti okna prohlížečů
- demo zdarma, jinak cena začína na 100 USD/měsíc/doménu

- tepelná mapa klikání
- confetti náhled (co tečka to klik)
- scroll mapa
- overlay - zobrazuje přesné počty kliků na jednotlivé prvky
- propracované exporty reportů
- cena začíná na 9 USD/měsíc

- tepelná mapa klikání
- neomezený počet sledovaných stran
- časová osa
- zkušební verze zdarma
- cena od 260 Kč / měsíc

- testování pohybu očí uživatelů oční kamerou
- 450 Kč / jeden testovaný uživatel

- tepelná mapa pohybu myši po stránce

- tepelná mapa kliků
- náhled návštěvy uživatele (pohyb myši, klik, dokonce i psaní - stisky kláves)
- online sledování návštěvníků
- scroll mapa
- mapa pozornosti
- spousty různých reportů
- cena začíná na 99 USD/měsíc

- recenze
- tepelná mapa kliků
- různé reporty
- cena začína na 10 USD/měsíc

Který nástroj zvolit?

  • Pro technicky zdatnější může být správnou volbou právě Click Heat, který je zdarma, ale je složitější jeho instalace.
  • Optimální varianotou poměr cena/výkon je nástroj od Crazy Egg.
  • Skutečně propracovaný nástroj ClickTale nabízí nejšiřší spektrum měření a služeb.
  • Chcete podpořit český projekt, skuste mYx heatmapy.

Komentáře

1. Petra, 3.6.2013
link

Velice poutavý a zajímavý článek, určitě to navrhnu našemu webmasterovi.

Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)