Blog


Vyberte nejlepší CMS pro váš web (1. díl)

Autor: Ján Forgáč, publikováno: 4.2.2015
Článek je zařazen v kategorii: Redakční systém – CMS

CMS - systém pro správu obsahu

Content management system = CMS, je webová aplikace, která zajišťuje správu webového obsahu, tedy různých webových projektů. Obsah vytváříte v administrační části aplikace, tzv. backendu, návštěvníci webu ho pak vidí přímo na webové stránce, tzv. frontendu.

Obrázek 1 Backend a frontend e-shopu s ArtCMS

Proč zvolit web s CMS?

Protože kvalitní CMS dokáže zjednodušit obsluhu vašeho webu. Změnu, která se má projevit na celém webu, musíte na webových stránkách bez administračního rozhraní udělat v kódu tolikrát, kolik má web stránek. Na webu s CMS mnohdy stačí jeden klik.

Představte si, že na web bez CMS chcete přidat nový článek do blogu. Musíte ho ručně prolinkovat ze seznamu článků. Ručně posunout předchozí články, aby poslední přidaný byl na prvním místě. Pokud máte více článků, budete řešit i stránkování. Bez administračního systému to může být práce na dlouhé zimní večery. Nejspíš vás to odradí od přidávání aktualit na web.

CMS pro web hledejte v případě, že…

  • Aktualizujete často - Chcete web aktualizovat častěji, než jednou za půl roku.
  • Rádi píšete - Chcete psát blog či magazín.
  • Chcete jednoduchou správu webu - Odkudkoliv a kdykoliv.
  • Nerozumíte programování - HTML nebo CSS jsou pro vás španělské vesnice.
  • Neradi čekáte - Chcete změny okamžitě a čekat na dodavatele vás stresuje.

S novým webem i nový redakční systém

Pokud plánujete změnu redakčního systému pro svůj web, vybírejte CMS pečlivě. Jednoduché uživatelské rozhraní je prima, ale pokud vám redakční systém neumožní například přesměrování starých URL, budete „se svým SEO“ namydlení.

Přesněji, budete muset jít za vývojářskou firmou, aby přesměrování provedla za vás. A to vás může stát čas, nervy a peníze. Proto byste při výběru redakčního systému měli vědět, co všechno nové CMS umí, a s čím budete naopak nuceni jít za programátorem.

1. Kvalitní dodavatel webového řešení se ptá, až poté koná

Výběr dodavatele je alfou i omegou pro zahájení úspěšného projektu. Už víte, kdo se o váš web bude starat? Prověřili jste si vybraného developera a víte, že se s ním nespálíte? Mějte na paměti, že spolehlivý dodavatel nepřijme a slepě neudělá to, s čím za ním přijdete.

Místo toho s vámi začne probírat možnosti a navrhovat lepší (jednodušší/efektivnější) řešení, ať již s ohledem na uživatele, nebo vyhledávače Google a Seznam.

Vhodné řešení funkcí na webu vám na míru

Podívejme se na příklad. Plánujete si, jak budete často aktualizovat úvodní stránku a informovat návštěvníky o novinkách z oboru.

Poslední novinku chcete návštěvníkům nabízet na úvodce na místě, kde se obvykle nachází něco důležitého. Jen velmi zaujatý návštěvník najde utopené informace, které potřebuje. Tedy kdo jste a co nabízíte. Ostatní možná odejdou.

Správný dodavatel nejdříve zjišťuje, co vás vede k takovému nápadu. Pomůže vám nad celým projektem získat nadhled. Správnými dotazy vás dovede do cíle. Tedy k tomu, co chcete nejen vy, ale hlavně co chtějí vaši návštěvníci.

Obrázek 2 „Dáme novinky do horní části úvodní stránky!“ „Vážně? A proč?“ ptá se dodavatel webového řešení.

Náš tip: Přečtěte si článek: Proč mám chtít návrh webu. Dozvíte se v něm, jak konkrétně pracujeme my.

Developer

  • Vyzvídá - „Proč chcete mít poslední novinku v horní části na úvodní stránce?“
  • Analyzuje -„80 % poptávek máte z poptávkového formuláře na úvodce. “
  • Oponuje a argumentuje - „Nedoporučuji poslední novinku dávat do horní části úvodní stránky. Přijdete o poptávkový formulář a tím i o poptávky…“
  • Navrhne termíny - „Prototyp webu vám dodáme do 2 týdnů, vyhovuje vám to?“
  • Monitoruje a opravuje -„Systém nám zahlásil chybu na vašem webu, opravili jsme ji do hodiny.“
  • Upravuje za dohodnutý poplatek - „Přidáme funkci automatické připomínání se návštěvníkům, kteří vložili zboží do košíku, ale objednávku nedokončili.“

S ArtCMS pomůže i šikovný programátor

Pokud pro váš web zvolíte publikační systém ArtCMS a později se rozhodnete pro změnu dodavatele, není v tom žádný problém. Náš publikační systém ArtCMS může upravovat kdokoliv, kdo ovládá framework Nette. Klidně váš známý, který má bohaté programátorské zkušenosti.

Náš tip: O výběru dodavatele jsme napsali jak si vybrat dodavatele internetových stránek nebo obchodu.

Zvolili jste open source?

Chystáte se připravit webové stránky na bezplatném open source systému s programátorem, který má nízkou hodinovou sazbu? Nebo dokonce sami?

Levnější programátor se pravděpodobně nebude dotazovat tak, jako zvídavý dodavatel CMS systému na míru. Udělá to, co budete chtít. Mnohdy bez diskuze. Dělá svou práci, to je dobře. Vaše zákazníky ale nezná. A je možné, že jeho programátorské vidění světa nebude dostačující pro vytvoření webu, který si návštěvníci zamilují.

Náš tip: Možná vám pomůže článek o open source systémech.

2. Zjistěte si konečnou cenu webového řešení na míru

Spočítejte si všechny náklady, které jsou spjaty s pořízením CMS. Kvalitní dodavatel si s vámi bude několik hodin povídat a poté navrhne řešení. Sdělí vám všechny náklady spojené s webem. Tak to děláme my.

Open source bude dobře sloužit někomu, kdo chce mít osobní blog nebo drobnému začínajícímu živnostníkovi. Třeba takové kosmetičce, která teprve získává praxi. Nebo paní, která nabízí své úklidové služby. Ale pokud chce mít dobře fungující komerční web, který vám má vydělávat peníze, sáhněte určitě po kvalitním webu s CMS na míru.

Open source systémy se mohou zdát na první pohled zdarma, ale tak to není. Dříve či později budete potřebovat pluginy, moduly nebo aktualizace, které mohou být placené. Můžete si také nechat vytvořit rozšíření na míru od programátora.

Vyberte si takového, který má dobré reference a je na něj spolehnutí. Neuchylujte se k těm nejlevnějším. Najděte si někoho, s kým už třeba spolupracoval váš známý.

Neprověření programátoři vás mohou nechat na holičkách uprostřed rozdělaného projektu. Spolupracovali jsme s řadou klientů, kteří toto zažili na vlastní kůži.

Srovnání investic do různých typů CMS

Jaké jsou počáteční investice a jaké provozní náklady 3 základních typů CMS?

Parametr CMS systém
na míru
Open source
CMS
Pronajatý systém
Vstupní investice Vysoká Zdarma Nízká
Průběžné investice
z dlouhodobého hlediska
Nízké Mohou být vysoké Mohou být vysoké
Úpravy na míru Za rozumnou cenu Drahé Drahé
Vlastnictví Web je váš i po ukončení
spolupráce s dodavatelem
Web je váš Pronájem, web není váš

Zdarma úvodní školení do ArtCMS

Nezapomeňte započítat náklady na školení nového CMS. Pokud bude s administračním systémem pracovat více lidí, rozhodně je pošlete na společné školení. Takové školení pro vás vytvoříme na míru přesně podle vašich potřeb.

S ArtCMS je většina našich zákazníků schopno pracovat bez školení. Administrační systém je jednoduchý, přijít mu na kloub není těžké. V případě zájmu máte 2 hodiny úvodního školení v ceně tvorby webu.

Jednoduchou administraci nemůžete očekávat u open source systémů. Systémy zdarma se snaží vyhovět každému uživateli a jejich různým potřebám, a tak je administrační systém přeplněný funkcemi, ve kterých není lehké se vyznat.

3. Vyzkoušejte si CMS na vlastní kůži

Věříme, že si obsah aspoň na některých stránkách budete chtít upravovat sami. Nechat i tu nejmenší úpravu na dodavateli není ekonomické a efektivní řešení.

Nechte si od dodavatele vašeho řešení vysvětlit a ukázat, jak jednoduše aktualizovat text, vložit obrázek nebo nahrát dokument. Jak přidat novinku do blogu, pokud ho plánujete. Nebo jak přidávat produkty do vašeho e-shopu. WYSIWYG editor je samozřejmostí.

CMS musí být uživatelsky přívětivý a intuitivní. Není nic horšího, než když kvůli jednoduché úpravě musíte volat dodavateli.

Náš tip: Co všechno můžete u vašeho webového projektu řešit? Projděte si rozpis základních funkcí pro web s administrací nebo funkcí pro e-shop na míru. Co není v rozpisech uvedeno, připravíme na míru. Vše rádi ukážeme a vysvětlíme.

4. Umí redakční systém SEO?

Někdo z vás se možná lehce pousmál, někoho možná napadlo: „Ano, tohle je to, co mě zajímá. Jestli vybraný CMS umí optimalizovat weby pro vyhledávače.

„SEO“ žádný redakční systém neumí. Důležité je, abyste díky svému novému CMS uměli na webu upravovat standardní technické parametry, které jsou důležité z hlediska SEO.

S ArtCMS se snažíme zohledňovat všechny důležité SEO faktory. Chystáme pro vás článek o SEO a publikačním systému ArtCMS.

Co u CMS sledovat z pohledu SEO

  • Umí CMS vytvářet „jednoduché“ URL adresy?:
  • Máte možnost vytvářet unikátní titulky a popisky pro jednotlivé stránky?
    • Lze měnit titulky (<title>), hlavní nadpis stránky (nadpis <H1>) a URL adresu samostatně nebo jsou na sobě tyto prvky závislé? Pokud ano, znamená to omezení.
  • Umožňuje systém přesměrování stránek pomocí HTTP 301? Nebo musíte každé přesměrování hlásit svému dodavateli / programátorovi?  
  • Další SEO funkce jsme zmínili ve starším článku: Jak pro internetový obchod vybrat platformu vhodnou pro SEO?

K lepší viditelnosti ve vyhledávačích vám pomůže nejen CMS správně připravené po stránce technické, ale také existence vstupních stránek na webu. Proto je nutné vědět již na začátku, jak bude vypadat struktura webu. Jaké klíčové fráze budou v titulcích, nadpisech a v celém obsahu jednotlivých stránek.

Pokud si nejste jisti, jestli je pro uživatele struktura vašeho webu srozumitelná nebo jestli web netrpí SEO nedostatky, kontaktujte nás.

SEO našeho CMS řešíme

Při tvorbě webu spolupracujeme s odborníky a dbáme na to, aby systém ArtCMS zohledňoval všechny důležité SEO aspekty.

Zároveň vám při tvorbě webu pomůžeme s analýzou klíčových frází, přípravou struktury nebo obsahové strategie.

5. Role a oprávnění

Pravděpodobně nebudete obsah na webu upravovat sami. Můžete dát přístup copywriterovi. Někdo jiný může dostat oprávnění pouze na stránky, které se ho týkají.

CMS by měl umožňovat přidávání různých rolí. Někdo je administrátor, druhý editor a třetí může mít roli schvalujícího.

6. Bezpečnost CMS

Pokud si necháte udělat webové stránky s CMS administrací, máte téměř 100% jistotu, že vašemu webu nic nehrozí. V případě, že se něco rozbije, vás dodavatel nenechá ve štychu a snaží se najít řešení co nejrychleji.

Bezpečnostní problémy vám hrozí u webových stránek, které postavíte na bezplatných CMS (Wordpress, Joomla, Drupal a další). Open source systémy jsou celosvětově rozšířené mezi uživateli, kteří na nich chtějí postavit svůj web. Díky tomu jsou i častým cílem hackerských útoků. Pokud zvolíte toto řešení, zjistěte si co nejvíce o bezpečnosti, aktualizacích, zálohování atd.)

7. Jak funguje podpora?

Zjistěte si předem, jak funguje podpora dodavatelské firmy. Nebo jak rychle může poradit a zasáhnout programátor, když vám přestane fungovat web.

Zahrajte si na soukromé očko

Nenapadá nás jiný způsob, než že kontaktujete pár webů, které má web designérská firma v referencích a zeptáte se jich, jak jsou spokojeni s podporou a řešením potíží.

U open source systému musíte stejně tak spolupracovat s prověřeným programátorem. Pokud ho nemáte, zbývá vám hledat řešení v open source komunitě.

S výběrem nepospíchejte

Výběr správného administračního systému není jednoduchá záležitost, zvláště u velkých projektů, kde se očekává návratnost vložených investic. Hledejte informace na internetu, pročítejte články a vždy potenciálního dodavatele poproste minimálně o nahlédnutí do administračního systému. Firma, která o vás bude stát, vám přístup do zkušebního projektu bez problémů poskytne.

Rádi vám ukážeme, jak je redakční systém ArtCMS jednoduchý na používání a přitom splňuje požadavky pro úpravy moderního a fungujícího webu. Přizpůsobíme ho vašim potřebám, které s vámi nejdříve probereme.

Čekejte pokračování

Prošli jsme základní požadavky na chytré CMS pro úspěšné webové projekty. V zákulisí web studia již pilně "pečeme korpus” pro 2. díl. V něm se zaměříme na propojení s účetnictvím, Facebook přihlášení, exporty XML do srovávačů zboží a další důležité funkce pro web či e-shop.

Máte dotazy? Něco vám v článku chybí? Napište nám!


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)