Blog


Analýza klíčových slov - KW's

Autor: Zuzana Říhová, publikováno: 2.3.2011
Článek je zařazen v kategorii: SEO a Inbound Marketing

K čemu potřebujete analýzu klíčových slov

Analýza klíčových slov a frází je první a nejdůležitější krok pro SEO (ale i PPC). Když nenajdete ono důležité slovo, které byste mohli získat, utíká vám tak možný zisk. Ještě horší je výběr špatného slova, kdy pak ztrácíte nejen čas, energii, ale i peníze (viz níže ministudie Balon).

Jak zjistit, jaká klíčová slova se hledají a na co se zaměřit

K průzkumu klíčových slov (KW's = key words) a frází budete potřebovat statistiky hledanosti poskytované Seznamem a Googlem. Je přirozené zprvu analyzovat obecnější slova, vystihující základní skupinu prodávaného sortimentu nebo služeb, a poté slova postupně přesněji specifikovat.

Google AdWords a jeho keyword tool

Tento nástroj 26.8.2013 Google vypnul. Místo něj používejte Keyword Planner.

AdWords tool

Google nám poskytuje Keyword tool - vhodný nástroj pro ucelenější přehled o průměrném vyhledávání slov a nabízí dostatek různých variant základního hledaného slova. Rozlišuje dokonce statistiky hledání slov s interpunkcí a bez ní.

Při práci s AdWords nezapomeňte vhodně nastavit filtry - jazyk, stát
a typ shody!

Co znamená filtr typ shody?

náhled statistiky v Google AdWords

  • Přesná shoda výsledné číslo odpovídá hledanosti dané fráze bez jakékoli obměny fráze. V součtu jsou pouze hledání, která obsahují přesně danou frázi. Nic víc, nic míň, jen hledání zobrazené fráze.
  • Frázová shodavýsledné číslo odpovídá hledanosti dané fráze ve spojení s dalšími slovy. Například kromě slova "SEO" se započítává i hledání "SEO optimalizace", "SEO servis" a další.
  • Volná shodavýsledné číslo odpovídá hledanosti nejen zadané fráze, ale i podobných frází, včetně synonym a dalších.
    Viz nápověda Google Centra.

  

Statistiky Seznamu

statistiky hledanosti na Seznamu

Seznam a je přeci jen oproti gigantu zvaném Google ještě mládě, tudíž i jeho nástroje jsou jednodušší a vy například nijak nemusíte nastavovat statistiky hledání. Ale poskytují jiný a také zajímavý pohled na statistiky hledání.

Statistika ukazuje počet dotazů na zadané klíčové slovo za poslední dva měsíce.

Seznam Statistika - malý náhled

Co znamená filtr typ shody?

  • Přesná shodavýsledná čísla odpovídají počtu hledání přesně zadané fráze za den, týden, nebo počet průměrného hledání za poslední dva měsíce.
  • Rozšířená shoda výsledná čísla odpovídají počtu hledání frází osahujících zadané slovo (např. "seo") za den, týden a průměrné hledání za poslední dva měsíce. Do výsledků jsou tedy započítané i další fráze obsahující zadané slovo jako: "SEO optimalizace", "SEO nástroje" atd.

Statistiky Sklik-u, nástroj pro návrh klíčových slov

sklik nástroj pro průzkum klíčových slovSklik po registraci a přihlášení nabízí poměrně zajímavý nástroj pro průzkum klíčových slov. Jeho výhodou je dlouhý výčet slov s přesnými statistikami hledanosti za posledních 12 měsíců. Sklik statistiky zobrazují i poměrně málo hledaná slova. Pozor, hledanost uváděná u tohto nástroje zahrňuje hledání (přesnou shodu) ve všech reklmních sítích Skliku (třeba i na firmy.cz, sbazar.cz, zbozi.cz a další), tedy ne jen hledání ve fultextovém vyhledávání. Proto jsou tyto statistiky pro SEO částečně nadhodnocené.

Více informací o tomto nástroji se dočtěte třeba na Větrovka blogu nebo v sklik nápovědě.
Pro snadnější práci s Sklik nástrojem doporučuji nainstalovat plugin pro Google Chrom.

Google Analytics a analýza klíčových slov

Pokud již máte nějakou historii návštěv webu ve vašem účtu u Google Analytics, je dobré vyhledat si ve statistikách slova s:

  • konverzemi
  • vysokým počtem návštěv
  • nízkou mírou opuštění webu
  • velkým počtem prohlédnutých stránek
  • delší dobou strávenou na webu

Může se například stát, že se náhodně dostane na krátkou dobu určité slovo ve výsledcích výš a poté zase klesne. Tato výkyvová slova je pak dobré umět najít a následně podpořit.

PPC - Sklik a AdWords jako pokročilý nástroj pro průzkum klíčových slov

PPC kampaně v kombinaci s Google Analytics (při správném nastavení) poslouží jako další vhodný a pokročilý nástroj pro průzkum klíčových slov. Nejen, že díky tomu vidíte návštěvnost na jednotlivá klíčová slova z PPC kampaní, ale také následné chování návštěvníků. Například BounceRate (míra opuštění), čas strávený na webu, počet shlédnutých stránek a především konverze (objednávky v eshopu, nebo poptávky po službách) mohou pomoci správně vybrat slovo, na které by se vyplatilo být na první straně ve fulltextových výsledcích (Seznam, Google). SEO pak obvykle vyjde na návštěvníka levněji, než PPC (CPC) kampaně.

Konkurenční slova versus snadnější slova

U vybraných klíčových slov je podstatné, abyste zvolili taková slova, která budete schopni dostat na první stranu. Určitě se vyplatí raději získat několik slov snadnějších a méně konkurenčních, než abyste se soustředili pouze na jedno, vysoce konkurenční. I kdyby se vám podařilo takové slovo dostat na přední pozice, dá se předpokládat, že tam dlouho nevydrží bez vaší soustavné práce na jeho udržení. Tomuto problému se lze předem vyhnout, pokud SEO nebude zacílené pouze na obecná a silně konkurenční slova, ale tím, že se zaměříte také na získání většího množství méně konkurečních slov.

Pro volbu konkrétnějších a snadnějších slov také hovoří fakt, že v dnešní době jsou uživatelé zvyklí pracovat s internetem a vyhledáváním, tudíž zadávají vcelku velmi přesné dotazy (klíčové fráze), aby se o to rychleji dostali přesně k tomu, co hledají. Proto je výhodnější nepracovat v SEO pouze na příliš obecných slovech, jsou málo hledaná a stojí často až nerentabilně velké úsilí dostat je do TOP 10 výsledků.

Je téměř jisté, že pokud uživatel zadá jako dotaz vyhledávání obecné klíčové slovo (např.: nábytek), tak neskončí s hledáním u tohto obecného dotazu. Naopak je to pouhý začátek v jeho procesu hledání a své požadavky bude dále upřesňovat (nábytek → dřevěný nábytek → ratanový nábytek → zahradní ratanový nábytek ... ). Jedná se o přirozený vývoj a psychologii při hledání něčeho, v čem se zatím uživatel neorientuje. Proces hledání proto i v těchto případech obvykle končí úspěšným nalezením cíle díky velmi konkrétním, nebo polokonkrétním dotazům.

I když statistiky vykazují v přesné shodě vysoká čísla v počtu hledání obecného klíčového slova, je potřeba si uvědomit, že jsou do těchto čísel započteny i automatické kontroly KW's roboty, vlastní kontroly pozic webmastery a SEO firmami, a také se do nich započítává stránkování (tedy všechny prokliky na druhou stranu výsledků, zpět na první atd.) Tudíž jsou tyto statistiky hledanosti obecných slov hodně nadhodnocené.

Dva příklady analýzy klíčových slov:

1. Firma A provozuje lety horkovzdušným balonem

2. Firma B dělá SEO - optimalizaci webů

1. Pokud by se Firma A rozhodla nevhodně cílit na slovo "BALON", je to špatně z těchto důvodů:

  • slovo "BALON" v rozšířené shodě obsahuje majoritní část nesouvisejících a nevhodných frází jako: balon na cvičení, skákací balon, meteorologický balon... 
    Pro SEO ► většinu těchto frází v rozšířené shodě (např: skákací balon, atd. ..) firma A nechce získat a v podstatě ani nemůže, protože se slova pravděpodobně nevyskytují v textu stránky. Z toho plyne, že firma nemůže nikdy ve výsledcích dosáhnou 232 zobrazení (viz obrázek níže).
    Pro PPC ► toto slovo může firma A koupit i v rozšířené shodě, ale bude mít nízkou míru prokliků, a proto vysokou cenu za klik. Navíc na jejich reklamu ze zvědavosti kliknou i lidé, kteří nechtěli hledat lety horkovzdušným balonem. Důsledkem bude malý konverzní poměr, protože si pravděpodobně nikdo z nich nekoupí let balonem, neboť vlastně hledal něco naprosto odlišného. Z obrázku níže je vidno, že z deseti nejčastějších dotazů obsahující slovo balon (232) je jen 15 dotazů horkovzdušný balon.
  • slovo "BALON" v přesné shodě není 0 ale méně než 100, řekněme např.: 30. Těchto 30 lidí neumí vhodně specifikovat dotaz na poprvé, tudíž hledání v dalším kroku budou muset upřesnit. Většina z nich pak bude nakonec stejně hledat něco jiného než firma A nabízí (let horkovzdušným balonem - 15 z 232 dotazů).
  • výsledek analýzy - nevhodně zvolené slovo znamená vyhozené paníze a nulový obchod. Při PPC se taková chyba dá rychle napravit, ale pro SEO to může být i velmi zdlouhavý proces.
  • ponaučení - doporučujeme cílit na konkrétnější fráze (př.: vyhlídkový let balonem, lety balonem, let balonem jako dárek...)

statistika hledanosti KW balon

2. Pokud by se firma B rozhodla cílit na slovo "SEO", je to dobré z těchto důvodů:

  • slovo "SEO" v rozšířené shodě poskytuje dalších deset variant klíčových frází, které mají přímou a logickou souvislost se zadaným slovem "seo" - viz screenshot níže.
    Pro SEO ► je vhodné tato slova využít při tvorbě textového obsahu stránek, a tím vytvářet dlouhý ocas klíčových slov (longtail), případně si z nich vybrat další klíčové fráze, na kterých se bude pracovat
    Pro PPC ► vybraná slova se dají využít s tím, že výsledky PPC kampaně mohou odhalit ještě další slova, která mohla firma B opomenout. Kromě 161 uživatelů hledajících přesnou frázi SEO, hledalo dalších 327 lidí sousloví obsahující "seo".
  • slovo "SEO" v přesné shodě je sice často hledané, ale také dost konkurenční. Proto je potřeba zvážit, zda-li není vhodnější věnovat energii na několik konkrétnějších klíčových frází, obsahujících slovo "seo", než se věnovat pouze jedinému a tak těžkému slovu.
  • výsledek analýzy - výsledkem je vhodně zvolené slovo, které není zavádějící a přivede návštěvníky, kteří takové téma skutečně hledají. Je ovšem potřeba rozmyslet, jestli není vhodnější se soustředit na více slov a přesnější klíčové fráze a sousloví. Konkrétnejší fráze totiž mají obvykle i vyšší konverzní poměr.

statistika hledanosti kw SEO na Seznamu

Nástroje pro analýzu klíčových slov:

Doporučené články od Marka Prokopa


Pošlete svůj komentář

položky označené * je nutné vyplnit (E-mail se na stránkách nezobrazuje)