Blog
SEO - struktura webu z hlediska rozvržení klíčových slov a dlouhý ocas (long tail)
SEO je velmi rozsáhlý obor a na výsledky optimalizace stránek má vliv mnoho faktorů, tedy i struktura webu.
To, jak web postavíte, jaká slova vyberete při analýze klíčových slov, na jaké stránky fráze přidělíte, jak napíšete textový obsah webu, to vše a mnoho dalšího do budoucna ovlivní vývoj dlouhého ocasu klíčových slov (Long Tail).
Struktura / architektura webu
- jedná se o dělení stránek do kategorií a podkategorií, až ke koncovým produktům
- u rosáhlých webů a eshopů je nanejvýš důležité tuto stavbu dobře vymyslet
- pro SEO → snížit počet prokliků na koncové produkty na minimum, aby zbytečně podstránky neztrácely sílu, a aby mohl fungovat long tail
- pokud je nějaký produkt součástí několika kategorií, je potřeba zabránit možným duplicitám
- po pečlivé analýze klíčových slov, je vhodně rozdělit na jednotlivé podstránky webu
- blíže o architektuře webu vhodné pro SEO, se dočtete například v článku na blogu SeoMoz-u
LONG TAIL - dlouhý ocas klíčových slov
SEO zaměřené na vysoce konkurenční slova je velmi náročné nejen časově, ale i finančně.
Pokud zacílíte pouze na obecná, vysoce frekventovaná a základní slova (např.: okna, nábytek, dveře...), můžete se tím připravit o mnoho variant jiných dotazů zadávaných internetovými uživateli, potažmo tedy můžete přicházet o další návštěvnost.V principu uživatelé zadávají velmi konkrétní dotazy. Tedy klíčové fráze, ve kterých jsou základní slova obsažena. Ti co zadávají obecný dotaz se nachází teprve na začátku procesu hledání a svůj dotaz budou stále blíže specifikovat. Tudíž je dobré zajistit si efekt dlouhého ocasu klíčových slov bohatými texty, s různými variantami klíčových slov a jejich rozšířením na víceslovné fráze.
Long Tail je tedy zárukou návratnosti investic do optimalizace (ROI - Return On Investment), neboli reklamy na internetu. Specifický dotaz se sice nehledá tak často, jako obecnější dotaz, ale oproti tomu je takových dotazů většina. Až 75% denně hledaných dotazů je specifických - longtailových. Proto je na místě myslet při obsahovém plnění webu na dlouhý ocas.
Čtyři obrovské výhody dlouhého ocasu:
- Menší konkurence dlouhého ocasu
Obecná slova (head) jsou mnohem konkurenčnější, než specifické dotazy (longtail), proto je mnohem snažší dostat se s longtailovými frázemi na dobré pozice ve výsledcích vyhledávaní (v SERP-u). - Dlouhý ocas je levnější
Tento fakt přímo souvisí s prvním bodem. Je levnější získat vyšší návštěvnost díky mnoha konkrétnějším frázím (longtail), než přes pár obecných slov (head). - Dlouhý ocas má vyšší konverzní poměr
Návštěvník, který hledá přesně to, co nabízíte (longtail), s větší pravděpodobností poptá vaše služby, nebo nakoupí vaše zboží, nežli návštěvník, který na vaše stránky přišel přes hledání obecné fráze (head).
Co je to konverzní poměr a jak ho měřit.
Příklad: zabýváte se servisem oken, vyberete si vysoce konkurenční slovo (head) → OKNA, a méně konkurenční frázi (longtail) → SERVIS PLASTOVÝCH OKEN.
I v případě, že přijde na vaše stránky více návštěv skrze slovo OKNA, než skrze slovo SERVIS PLASTOVÝCH OKEN, tak přesto s vysokou pravděpodobností návštěvníci skrze slovo OKNA nepoptají vaše služby v takové míře, jako uživatelé, kteří přijdou na váš web díky slovu SERVIS PLASTOVÝCH OKEN. Je to dané tím, že poptávající hledá konkrétní službu, kterou nabízíte. Navíc bude velmi náročné dostat slovo OKNA na 1. stranu SERP-u, spíše se dá říci, že nemožné. Oproti tomu bude fráze SERVIS PLASTOVÝCH OKEN výrazně jednodušší, klidně i s dalšími frázemi podobného typu. Proto má longtail výrazně lepší návratnost investic (ROI). - Větší množství dotazů patří do oblasti dlouhého ocasu
Uživatelé internetu denně hledají většinu dotazů specifických - longtailových.
Pro Long Tail tedy platí tyto jednoduché rovnice
KONKURENCE
Head > Long Tail
vysoká konkurenčnost slov > nízká konkurenčnost slov
CENA
Head > Long Tail
vysoká cena > nízká cena
KONVERZNÍ POMĚR
Head < Long Tail
nižší konverzní poměr < vyšší konverzní poměr
POČET POLOŽENÝCH DOTAZŮ DENNĚ
Head < Long Tail
18,5 % obecné dotazy < 70% konkrétní dotazy
viz graf od SeoMoz:
OMYL, KTERÉHO JE DOBRÉ SE NEDOPOUŠTĚT, ANEB CHYBNÉ ROZDĚLENÍ SLOV
Velmi často se stává, že ten, kdo začíná pracovat na SEO svých stránek, si myslí, že dostane vybranou frázi na přední pozice díky tomu, že celý web doslova protká jednou vybranou frází, bez použití jiných variant a dalších doplňkových slov. Bohužel si neuvědomí ten fakt, že sám sobě připraví konkurenta a to svůj vlastní web. Přesněji řečeno všechny jeho jednotlivé podstránky, které cílí na stejnou frázi.
Podívejme se na tuto chybu blíže:
- příklad vybrané slovní fráze, kterou chce pan XY dostat na přední pozice, je "tapetování"
- slovo "tapetování" zapracoval pan XY nejen na homepage, ale také na všechny podstránky webu bez výjimky
- na všech podstránkách obsahují titles, h1 a texty slovo "tapetování"
VÝSLEDEK ►
- podstránky si vzájemně konkurují
- nemožnost rozhodnout se, na jakou podstránku povedou případné zpětné odkazy
- nemožnost získat dlouhý ocas klíčových slov
- slova se nikdy nedostanou na 1.stranu výsledků vyhledávačů - SERP
- web celkově ztrácí sílu díky nevhodnému přeplnění slovem "tapetování" na každé podstránce
JAK Z TOHO VEN ►
- udělat kvalitní analýzu klíčových slov
- vybrat více variant slov z oboru tapetování
- rozhodnout se, na jaká slova se bude cílit SEO a jaká jsou doplňková slova, která poslouží k vhodnému textovému naplnění a pro vytvoření dobrého podhoubí pro long tail
- rozdělit klíčové fráze na homepage a podstránky
- každé podstránce přidělit jedno, nebo i více slov, ale s tím vědomím, že se tyto fráze už nebudou vyskytovat na jiných podstránkách, bez toho aby se nějak obměnily ⇒ vybraná fráze pouze na té jediné podstránce!
- napsat texty, které budou odpovídat přesně přiděleným klíčovým slovům na každé konkrétní podstránce
- používat pestré a bohaté texty na klíčová slova, jejich varianty, synonyma apod. Podívejte se na článek o seo copywritingu.
Rozvržení klíčových slov na jednotlivé podstránky v praxi
- neduplikovat klíčovou frázi na dvou, nebo i více podstránkách (viz popsaná chyba výše)
- přidělit každé podstránce osobitou a jinou frázi / fráze
- vytvořit textový obsah podstránky na základě přiděleného KW a kreativně rozvést v textu jeho další varianty (např.: jídelní dětská sedačka Rustik, s dětskou jídelní sedačkou, jídelní sedačky pro děti Rustik, dětská jídelní židle atd.)
- používat nová slova a jejich kombinace pro podstránky, slova, která budou pro každou podstránku jedinečná
Příklad:
HOMEPAGE
Dětský nábytek |Novákův svět
PODSTRÁNKY - KATEGORIE
Dětský plastový nábytek |Novákův svět
Dřevěný dětský nábytek |Novákův svět
Kovový dětský nábytek |Novákův svět
PODKATEGORIE
Dětské plastové židle |Novákův svět
Dětské postele |Novákův svět
Barevné židle pro děti |Novákův svět
PODSTRÁNKY
Dětská dřevěná židle modrá "XYZ" |Novákův svět
Stoleček modrý plastový Roma |Novákův svět
Červený dětský stolek Ruby Rose |Novákův svět
Jídelní dětská sedačka Rustik |Novákův svět
Dětský dřevěný jídelní sedák Palace |Novákův svět
Jídelní koutek pro děti do zahrady |Novákův svět
Zahradní posezení pro děti |Novákův svět
SHRNUTÍ ⇒ Co je podstatné
- vytvořit promyšlenou architekturu webu tak, aby se minimalizoval počet prokliků z homepage ke koncovému produktu
- pečlivě rozdělit klíčová slova na podstránky - od nejtěžších, obecných klíčových frází (homepage) ke koncovým produktům
- vyplnit tag title napříč celým webem tak, aby byl na každé podstránce jiný a jedinečný, přitom dodržet vhodnou délku do 70 znaků
- napsat textový obsah podstránek podle přidělených klíčových slov
- zvolit si podstránky, které jsou pro vaše SEO podstatné a na které chcete poukázat, na ty pak vytvořit interní linky v textech s příslušnými klíčovými slovy
- pokud se podaří jednotlivé kategorie a produkty zacílit na různé kombinace klíčových slov, stane se to pro SEO přínosem a díky tomu stoupne návštěvnost celého webu
- neboť každý uživatel hledá něco jiného, budete mít větší šanci dostat se do předních pozic výsledků vyhledávání, i při jiných typech dotazu
Doporučujeme k přečtení další články o Long Tail:
Pošlete svůj komentář